Autonomiczny samochód od Forda
25 kwietnia 2024Ford zapowiedział skonstruowanie i wprowadzenie na rynek w pełni autonomicznych samochodów, które mają być dostępne do użytku już w 2021 roku. Samochody te nie będą wymagały żadnego udziału ze strony kierowcy i mogą być wykorzystywane jako transport pasażerski (ride hailing). W związku z tymi planami Ford inwestuje w cztery firmy start-up lub rozpoczyna z nimi współpracę nad rozwojem samochodów autonomicznych, jak również podwaja liczbę pracowników w Dolinie Krzemowej oraz powiększa oddział w Palo Alto.
„Kolejna dekada zapisze się na kartach historii pod znakiem samochodów autonomicznych, które będą miały duży wpływ na losy społeczeństwa, podobnie jak to miało miejsce 100 lat temu w momencie stworzenia przez Forda ruchomej linii montażowej,” zaznaczył Mark Fields, prezes Forda i dyrektor zarządzający, po czym dodał: „Chcemy wprowadzić do eksploatacji samochody autonomiczne, które zapewnią bezpieczeństwo milionom ludzi na całym świecie i pomogą rozwiązać problemy społeczne i środowiskowe, służąc wszystkim klientom, a nie tylko tym, których stać na samochody luksusowe.”
Ford planuje zostać liderem w projektowaniu i produkcji samochodów autonomicznych, program Ford Smart Mobility będzie rozwijany we współpracy z firmami z Doliny Krzemowej, gdzie firma zamierza rozbudować swoje centrum badawczo-rozwojowe: Research and Innovation Center. W tym roku Ford ogłosił plany potrojenia floty w pełni autonomicznych pojazdów testowych do 30 modeli Fusion Hybrid, które będą sprawdzane na drogach i torach testowych w Kalifornii, Arizonie oraz Michigan. Dzięki temu Ford będzie dysponował największą flotą samochodów autonomicznych spośród wszystkich producentów. Ponadto, Ford planuje potroić swoją flotę po raz kolejny w przyszłym roku.
Ford, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przeprowadził testy swoich samochodów w Mcity – symulującym warunki miejskie placu testowym zlokalizowanym przy Uniwersytecie Michigan; jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej zademonstrował również możliwości samochodu autonomicznego w zimowych warunkach na terenie pokrytym śniegiem i także jako pierwszy producent w branży przetestował swoje samochody autonomiczne nocą w całkowitej ciemności, w ramach programu rozwojowego czujników LiDAR.
W celu wprowadzenia do eksploatacji samochodów autonomicznych w 2021 roku Ford poinformował o czterech kluczowych projektach, które pozwolą przyspieszyć badania w zakresie zaawansowanych algorytmów, mapowania 3D, czujników LiDAR, radarów i kamer:
- Velodyne: Ford zainwestował w firmę Velodyne z siedzibą w Dolinie Krzemowej – lidera w opracowywaniu czujników typu LiDAR. Celem współpracy jest przyspieszenie wprowadzenia do produkcji seryjnej bardziej przystępnych cenowo czujników LiDAR przeznaczonych do wykorzystania w branży motoryzacyjnej. Ford już od dawna z powodzeniem współpracuje z firmą Velodyne. Już 10 lat temu Ford jako jeden z pierwszych producentów wykorzystał LiDAR zarówno w przypadku mapowania w wysokiej rozdzielczości, jak też jazdy autonomicznej.
- SAIPS: Ford nabył zlokalizowaną w Izraelu firmę zajmującą się cyfrowym rozpoznawaniem obrazu oraz problemem uczenia się maszyn, by zyskać większe doświadczenie w zakresie sztucznej inteligencji, a także przyspieszyć rozwój zaawansowanych algorytmów cyfrowego rozpoznawania obrazu. SAIPS opracował specjalne algorytmy w zakresie przetwarzania obrazów i wideo, uczenia się maszyn, przetwarzania i klasyfikacji sygnałów – wszystko to odegra kluczową rolę w stworzeniu przez Forda samochodów autonomicznych, które będą się w stanie nauczyć swojego otoczenia i do niego dostosować.
- Nirenberg Neuroscience LLC: Ford zawarł umowę licencyjną na wyłączność z Nirenberg Neuroscience – firmą zajmującą się systemami wizyjnymi założoną przez neurobiologa dr Sheilę Nirenberg, która rozszyfrowała kod neuronowy wykorzystywany przez oko do przekazywania informacji wizualnych do mózgu. Pozwoliło to stworzyć platformę systemu wizyjnego przeznaczoną do nawigowania, rozpoznawania obiektów, rozpoznawania twarzy oraz do innych funkcji. Platforma ta ma wiele potencjalnych zastosowań – dr Nirenberg stosuje ją na przykład do opracowania urządzenia do przywracania wzroku pacjentom cierpiącym na choroby zwyrodnieniowe siatkówki. Współpraca Forda z Nirenberg Networks pozwoli wykorzystać w pojazdach autonomicznych inteligencję podobną do ludzkiej.
- Civil Maps: Ford zainwestował w firmę Civil Maps z siedzibą w Berkeley w Kalifornii w celu rozwinięcia możliwości map 3D o wysokiej rozdzielczości. Firma ta opracowała pionierską i innowacyjną technikę mapowania 3D, która pozwala na skalowanie oraz bardziej efektywne wykorzystywanie zasobów, niż w systemach oferowanych obecnie. Dzięki temu Ford będzie mógł opracować precyzyjne mapy 3D w wysokiej rozdzielczości, które posłużą samochodom autonomicznym do identyfikowania swojego otoczenia.